بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل های نوآورانه

فناوری اطلاعات و ارتباطات فناوری اطلاعات و ارتباطات
زمان 1400-11-03 14:57
بازدید 6045
کامنت 0

به گزارش روابط عمومی انجمن آشنا، این نمایشگاه امسال در تاریخ دوم تا پنجم دی ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران و با شعار تحول دیجیتال و توسعه پایدار برگزار شد. نمایشگاه ایران تله کام در سال تولید، پشتیبانی‌ و مانع زدایی تولید در فضایی به وسعت تقریبی ۱۰ هزار متر مربع در سالن های 7 و 8 و 9 با حضور شرکت‌های فعال در عرصه صنایع مخابراتی و با هدف ارائه خدمات تخصصی و دستاوردهای نوین و نیز انجام مذاکرات تجاری و البته غیر قابل مقایسه با سالیان پیش برگزار شد.

به روال همه ساله در نمایشگاه تله کام امسال فعالان و دست‌اندرکاران و شرکت‌های حوزه مخابرات و فناوری‌های ارتباطی و نیز تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ های این حوزه حضور داشتند. همزمان با برگزاری این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی تخصصی نیز برگزار شد.

تاریخچه برگزاری نمایشگاه تلکام

شروع برگزاری این نمایشگاه تخصصی به 22 سال پیش یعنی سال 79 باز می گردد که برای نخستین بار توسط شرکت پالار سامانه برگزار شد و اقدام شرکت سهامی نمایشگاه های ج.ا.ایران و سازمان توسعه تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان حامی برگزاری آن طی این سال ها منجر به تداوم برگزاری نمایشگاه شد در نتیجه محل دائمی نمایشگاه‌های تهران به خانه این نمایشگاه مبدل شد.

اگرچه وجود تحریم‌ها طی سال‌های مختلف برحضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه تاثیرگذار بوده اما بازار بزرگ ایران سبب شده تلکام مقصد بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا در این عرصه باشد.

چرا حضوردر تلکام برای شرکت های مخابراتی مهم است؟

حضور هرساله مسئولین تراز اول این صنعت در افتتاحیه نمایشگاه نمایانگر اهمیت برگزاری این نمایشگاه بوده است. همه ساله اغلب شرکت‌هایی که درعرصه مخابرات حرفی برای گفتن دارند سعی می کنند در نمایشگاه حاضر باشند و آخرین دستاورد های خود را به بازدیدکنندگان و مشتریان عرضه کنند.

حضور فعال دانشگاه های مطرح کشور همراه با سازمان‌ها و شرکت های خصوصی و دولتی درحوزه مخابرات و  مشارکت سایت های خبری و نشریات مرتبط با صنایع مخابرات هم درنمایشگاه به برگزاری آن رونق بخشیده است.

یکی ازجاذبه های هرساله نمایشگاه تلکام رقابت شدید شرکت های بزرگ مخابراتی بویژه اپراتورهای مخابراتی در جلب بیشترین تعداد بازدید کنندگان بویژه جوانان که از طراحی و ساخت غرفه تا کیفیت ارائه خدمات جدید خود خود نمایی می کند.

با توسعه فناوری اطلاعات نقش ارتباطات به معنی سنتی آن  در ICT هر روز کمتر می شود به بیان دیگر مخابرات با تعریف سنتی آن دیگر کمتر خریدار دارد . در حالیکه 5 شرکت تراز اول دنیا همواره شرکتهایICT  بوده اند عمده شرکتهای اپراتور تلفن ثابت در بازار دنیا اگر تنها به ارائه خدمات تلفن ثابت بسنده کرده باشند زیان ده می باشند  و این در حالی است که در کشور ما هنوز تاکید اکثر مدیران ارشد توسعه ICT بر روی مخابرات ثابت است. به همین دلیل اگر برپایی نمایشگاهی مانند تله کام بتواند مسیر آینده خود که همگرایی بیشتر با فناوری اطلاعات است را بیشتر به نمایش بگذارد شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت درغیر اینصورت تله کام نیز صرفا  تبدیل به ویترینی برای نمایش تولیدات و ابزار ارتباطی داخلی و خارجی می شود. مشابه این وضع حتی وخیم تر برای نمایشگاه الکامپ نیز وجود دارد ، نمایشگاهی که تبدیل به میدان رقابت جریان های متعدد ذی نفوذ و البته بعنوان محل تامین مالی بسیاری از آنان درآمده است . کافی است به گردش مالی الکامپ در سالهای پر رونق آن توجه شود ، همین مسائل باعث شده که توان شرکتها و فعالان این حوزه در دو رویداد موازی تلف شود و تمام تلاشها برای ادغام آن بی فایده بوده باشد . رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای در مقطعی اشاره داشتند که  «موضوع فقط برگزاری نمایشگاه نیست، بلكه برگزاری نمایشگاهی است كه در شأن كشورمان باشد و از سوی دیگر با كیفیتی مناسب برگزار شود درحالیکه رئیس بعدی این سازمان نظری متفاوت داشتند و درباره ضرورت ادغام نمایشگاه الكترونیك، كامپیوتر وتجارت الكترونیكی(الكامپ) با نمایشگاه صنایع مخابراتی و اطلاع رسانی (تلكام) معتقد بودند كه موضوع این دو نمایشگاه با یكدیگر تفاوت دارد.

نمایشگاه الكترونیك، كامپیوتر و تجارت الكترونیك بخش فناوری اطلاعات را دربرمی گیرد در حالی كه نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی مشمول فعالان صنعت ارتباطات می شود.

این در حالیست که همه ساله نمایشگاه های متنوعی در حوزه مخابرات در اقصی نقاط دنیا برگزار می شود و به سختی میتوان بین آنها مقایسه ای انجام داد  ولی اگر بپذیریم که مخابرات سیار امروزه نقش بسیار پر رنگی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد میبایست یادی کنیم از کنگره جهانی موبایل بارسلون MWC که نه تنها آخرین محصولات و خدمات و  فناوری  را  نمایش میدهد بلکه خود نمایشگاه بعنوان یک شاخص در رقابت فناوری شرکتها تعریف شده است . تمامی علاقمندان یکسال لحظه شماری می کنند که در کنگره موبایل آخرین تکنولوژی های این حوزه را مشاهده نمایند. کنگره جهانی موبایل یا MWC Mobile World Congress) (که به نام GSMA معروف شده‌است بزرگترین نمایشگاه صنعت گوشی همراه در جهان است که در آن مدیران برجسته شرکت‌های سازنده گوشی همراه، اپراتورهای ارتباطات، سازندگان نرم‌افزار و تولید کنندگان و فروشندگان دستگاه های هوشمند، ارائه دهندگان تکنولوژی، فروشندگان و صاحبان محتوا از سراسر جهان حضور دارند.

انتظار از نمایشگاه تله کام صرفا تغییر نام و افزودن عبارت فناوری اطلاعات و راه حل های نو آورانه نیست بلکه انتظار می رود به بهانه این نمایشگاه راهبردها و برنامه های آینده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تشریح شود و دلایل ارائه خدمات ضعیف و بی کیفیت و بعضا گران قیمت نسبت به خدمات دیگر کشورها برای مردم واکاوی شود . سرعت خطوط اینترنت در کشوری مانند کره جنوبی چند هزار برابر بیشتر از سرعت اینترنت در کشور ما است و با این اوصاف چطور انتظار داریم که تا سال 1404 قطب اول منطقه در حوزه فناوری اطلاعات باشیم.

با توجه به اینکه وزیر جدید ارتباطات اعلام کرده اند که می خواهند در حوزه فناوری اطلاعات فعال باشند این نمایشگاه باید این موضوع را به وضوح نشان دهد که چه برنامه هایی برای این ایده وجود دارد. طبق وعده وزیر محترم قرار است بزودی تعداد زیادی پورت FTTH  واگذار شود مگر در سالیان گذشته این تعهد وجود نداشت و حتی اپراتور فیبر نوری شکل نگرفت ، اگر مشکلات کماکان باقی است که سرنوشت این وعده نیز مشابه دیگر وعده ها خواهد بود .

به هر ترتیب نمایشگاهی که نتواند به این سوالات جواب دهد قطعا موفق نخواهد بود و هرچه تولید کرده باشد مربوط به تکنولوژی های لازم برای ورود به جامعه اطلاعاتی و دنیای متاورس  نخواهد بود. پس بیائید با هم نه در حد کنگره جهانی موبایل بلکه کمی بلند پروازانه تر از وضع موجود و با نگاه جدی تر در این حوزه قدم برداریم و به حداقل ها قانع نباشیم.

به هر حال باید پرسید معنای برگزاری نمایشگاه تله کام در این 22 سال چه بوده است ؟ بهتر آن است که دست بدست هم در این باره راهکارهای علمی و عملی ارائه نمائیم تا ضمن افزودن سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در  GDP کشور بازار کار مناسب برای جوانان ایجاد نمائیم و در نهایت رفاه و آسایش ناشی از توسعه فناوری و اطلاعات در زندگی  مردم ملموس باشد.

نظرات

    • از 0 رای
    • 0

ثبت دیدگاه جدید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند